maandag 29 augustus 2011

Onze route

De route van onze reis is voor ons een leidraad, maar geen absoluut gegeven, we blijven ergens zolang we willen en het mooi vinden, en we zullen er zeker van afwijken als het om veiligheids redenen moet. Zoals het er nu uitziet gaan we als volgt door de volgende landen:
Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Servië, Bulgarije, Turkije, Syrië of Irak, Jordanië, Egypte, Soedan, Etiopië, Kenia, Oeganda, Democratische Republiek Congo, Centraal African Republiek, Cameroen, Nigeria, Niger, Mali, Mauretanië of Algerijë, Marocco of Tunesië, Spanje of Italië, Frankrijk, België
.Misschien dat we na Kenia verder naar het zuiden trekken, maar dat beslissen we dan.
We hebben uiteraard geen idee hoelang deze reis gaat duren, maar de voorzichtige inschatting is tussen de 6 en 8 maanden.
Voor een ieder die geïntresseerd is in onze belevenissen, kunnen zich onderaan aanmelden, dan krijgt men automatisch via email een seintje dat er nieuwe reisverhalen en/of foto's geplaats zijn.


Klik op de titel van dit bericht om een reactie te plaatsen.

Voorbereidingen

Onze voorbereiding vordert volgens ons tijdsschema, (we vertrekken zondag 2 oktober) en van alle lijsten die ik (Kees) heb gemaakt vink ik gelukkig nu meer dingen af als dat er bijkomen.
Wild kamperen aan een rivier met Corrie, René en the kids in Portugal

Onze camper is bijna technisch in orde, we zijn als test in augustus met Corrie (zus van Jannie), René (zwager), Daan en Marcel (neven) 3 weken op vakantie geweest naar Portugal (m'n zwager heeft ook een camper), en daar kwamen wat kleine technische dingetjes boven water die inmiddels zijn opgelost,
de 2 grootste problemen, de aanjager die niet goed werkt en het opladen van de woonaccu tijdens het rijden, daar zijn inmiddels afspraken voor gemaakt om die te repareren.
De motor van de bus deed het tijdens de vakantie voortreffelijk, (voor die tijd is de distributieriem vervangen en had hij een grote beurt gehad), liep in de vakantie periode gemiddeld 1 op 11½, dus niet gek.
Het aanvragen voor het "Carnet de Passage" (het paspoort voor de auto) is ook in werking.
Bij het ingaan en verlaten van ieder land buiten de Schengen landen moeten we onze camper importeren en exporteren, en dat is onmogelijk zonder het "Carnet de Passage", dat is helaas sinds 2005 niet meer in Nederland te regelen, maar dat moet gebeuren bij de zusterorganisatie van de ANWB in München Duitsland, een hele stapel papieren en ingevulde formulieren en een bankgarantie
(wat weer bij onze bank geregeld moest worden) en een totaal kostenplaatje van € 315,=, en hopelijk komt het Carnet eind deze week ong. 2 september binnen.
Medisch moest er óók het één en ander gebeuren o.a. diverse inëntingen, en als test voor de aanstaande 3 weken hebben we malaria pillen gehad, en als we daar goed op reägeren en géén bijverschijnselen krijgen wordt er een recept uitgeschreven voor de periode dat we in het malariagebied zijn.
Tevens hebben we onze reis apotheek helemaal up to date gemaakt.
In de bus hebben we 2 opgerolde zandladders à ong. 7 kg. per stuk dat is voor als we vast komen te zitten om voor de voorwielen te leggen om de bus uit de shit te trekken.
Achter op de bus zitten nu 3 essentiële dingen, een extra reserve wiel, een Hi-lift Jack, dat is een aparaat voor als we vast komen te zitten in de middel of noware in blubber of zand (en we maken ons géén ilusie dat het niet gebeurd), hij ons uit de shit kan trekken, overigens heeft Kees het aparaat wat ong. 35 kg weegt in Portugal uitgetest, en het werkte prima.
En 2 jerrycannen (waarvan ik nog 1 moet plaatsen) met diesel (dus 40 lieter extra) dan hebben we totaal voor ongeveer 1100 km bij ons, we komen n.l. door gebieden waar je eens in de 700 km kan tanken, en daar moet je soms een paar dagen wachten als hun leeg zijn.
 De bus is reisklaar.

Ik krijg gratis van mijn garage een doos met veel voorkomende reserve onderdelen mee (wat tijdens de reis verbruikt wordt moet ik betalen als we terug zijn) die ik zelf eenvoudig kan vervangen o.a. diverse dieseloliefilters (in Afrika tank je veel vervuilde diesel), luchtfilters, oliefilters, V-snaar, setje remblokken vloeistoffen enz.
Tevens hebben we 80 liter drinkwater bij ons, kunnen we eventueel bijvullen uit rivieren, want we hebben een filtersysteem in de bus dat het filtert tot absoluut zuiver drinkwater.
Wanneer we de grens van Turkije passeren werkt ons navigatiesysteem niet meer, altans je kan niet meer een stad ingeven om daar na toe te navigeren, zéér belangrijk is het compas en de coördinaten want daar rijden we op in combinatie met onze wegenkaarten en de worldmap die we in het navigatiesysteem hebben geladen.
Met onze pas vernieuwde woonaccu hebben we genoeg stroom om zonder opladen ergens een week à tien dagen te verblijven.
Onze vorige reis hadden we aan de zijkanten van de bus zéér mooie gedetailleerde landkaarten met onze totale route naar Nepal, gemaakt door René Brandt mijn zwager, en in de landen waar we toen waren en nu nog hebben we daar enorm veel positieve reacties op gehad, inmiddels is René bezig nieuwe kaarten te maken met onze route door Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika.
12 september: Het laadsysteem van de woonaccu laten repareren, een draad vanaf de dynamo naar de accu was voor een deel weggesmolten, dus laadde de woonaccu tijdens het rijden niet meer op.
Tevens vandaag het "Carnet de Passage" het paspoort voor de auto uit Duitsland binnengekregen, zonder is het onmogelijk te reizen, je hebt het n.l. nodig om in vele landen buiten de "Schengen" landen de auto in te voeren en uit te voeren.


Klik op de titel van dit bericht om een reactie te plaatsen.